tisdag 29 april 2008

Unga mödrar?

Ok, jag fick tips om att se detta fantastiska program om danska flickor som skaffar barn när de är i dagisåldern. Och jag förstår väl att "olyckor" kan hända, man kan vara slarvig, ung o dum, eller vissa kanske tycker att det är rimligt att skaffa barn när man är 13 år gammal. Personligen så kan jag knappt ta hand om mig själv, än mindre om ett barn. Men oavsett så går detta program och man får följa ett gäng ungar och dess ungar i deras vardag.

Man får bland annat se när två lill-vuxna människor (mamma och pappa) sitter och röker i vardagsrummet medan lilla Preben eller Torben ligger o nannar kudde i samma rum. Då kommer en sorts socialarbetare på besök och berättar för mamma och pappa att det var minsann farligt att röka, och ännu värre i samma rum som lille Preben. Behöver man verkligen informera om detta nu för tiden? Jag trodde att alla visste detta redan. Till och Med Hitler drev stora kampanjer mot rökning på 40-talet. Men jag antar att Danmarks unga mödrar trodde att rökning var som att inhalera alpluft. Det finns en anledning till att man inte bör skaffa barn när man är 13 år gammal, och anledningen är att man är korkad, dum, oerfaren, naiv och blåögd. Man är helt enkelt inte kapabel till att ta hand om ett barn. Det som är mest intressant är när det blir reklampaus och programmet sponsras av Clearblue graviditetstest. Man kanske borde promota Durex kondomer och tvångssterilisering istället?

Inga kommentarer: